چوب های طبیعی

_

روش‌های برش تنه درخت برای تولیدات مختلف، کاربردها و شکل‌های گوناگون

چوب یکی از پرکاربردترین مصالح در جهان است و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر افراد چوب را به صورت اره‌ شده تهیه می‌کنند، اما کمتر کسی با فرآیند تولید الوار آشنایی دارد.

بریدن چوب
قطع و برش درختان اولین مرحله در تولید چوب است و کیفیت نهایی چوب به عوامل متعددی مانند ظاهر، ساختار درخت در جنگل و زمان قطع آن بستگی دارد. هر نوع درخت زمان خاصی برای قطع دارد؛ به عنوان مثال، برای درخت آکاسیا بیست سال، برای درخت بیرچ چهل سال و برای درخت بلوط بین هشتاد تا دویست سال زمان مناسب برای قطع در نظر گرفته شده است. اگر درخت زودتر از موعد مناسب قطع شود، چوب به‌دست‌آمده ممکن است نرم‌تر، آسیب‌پذیرتر در برابر حشرات و مستعد برخی معایب فیزیکی باشد.

از سوی دیگر، اگر درخت بیش از حد دیر قطع شود، ممکن است چوب آن بیمار یا حتی پوسیده باشد. شیره گیاهی در رشد و توسعه چوب نقش مهمی دارد و درختان مرده که هنوز قطع نشده‌اند، ارزش خود را از دست می‌دهند. برای تبدیل گرده‌بینه‌ها به الوار، اره‌کردن یا چهار تراش‌کردن آن‌ها با روش‌هایی که کمترین ضایعات را داشته باشد، انجام می‌شود.

پرکاربرد ترین برش های چوب

_

1.Rift Sawn

در این روش، برش به صورت عمود بر حلقه‌های سالیانه چوب انجام می‌شود. این نوع برش باعث می‌شود الیاف چوب به خوبی دیده شوند و چوب کمتر دچار پیچ‌خوردگی و ترک‌های طولی شود. با این حال، در مقایسه با سایر روش‌های برش، مقدار بیشتری از چوب هدر می‌رود.

2.Quarter Sawn

در این روش، برش‌ها به صورت موازی با چهار محور تنه انجام می‌شود. قطعات به دست آمده دچار پیچ‌خوردگی نمی‌شوند و حلقه‌های سالیانه به تعداد زیاد و با وضوح کامل دیده می‌شوند.

3.Flat Sawn/Live Sawn

با اینکه قطعات به دست آمده به دلیل داشتن درصدی از مغز چوب و نرم‌چوب از کیفیت بالایی برخوردار نیستند، این روش همچنان به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخش مرکزی که با هسته چوب هم‌پوشانی دارد، ممکن است دچار شکستگی شود و سایر قسمت‌های چوب نیز به خمیدگی تمایل دارند.

4.Parallel Boards

این روش بسیار شبیه به Flat Sawn است، اما در اینجا قطعات از بخش‌های کوچکتری بریده می‌شوند و به همین دلیل کمتر دچار شکستگی و خمیدگی می‌شوند.

5.Cantibay Method

در این روش، الوارهای عریض‌تری تولید می‌شوند و مقدار کمتری از چوب هدر می‌رود، در حالی که هسته تنه نیز حذف می‌شود.

6.Whole Piece

در این روش، با حذف پوسته، از حداکثر بخش‌های چوب استفاده می‌شود و قطعه نهایی به‌دست‌آمده به شکل یک کنده مربعی است.

7.Cross Cut

در این روش، با استفاده کامل از مغز چوب، قطعات مقاومی تولید می‌شود و از نرم‌چوب باقی‌مانده، قطعات کوچکتری بریده می‌شود.